Koncepcja pracy

Szkoły Podstawowej

nr 1 w Wojkowicach

Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658).
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U z 2017 r. poz. 1611)
  5. Statut Szkoły Podstawowej nr 1 w Wojkowicach
  6. Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 w Wojkowicach
  7. CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY

Obecnie szkoła liczy 10 oddziałów, do których uczęszcza 200 uczniów. Przy szkole działa Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski. Najważniejszym aktem prawnym obowiązującym w szkole jest Statut. Mamy opracowany własny program wychowawczo - profilaktyczny szkoły, uwzględniający potrzeby naszego środowiska. Szkoła mieści się na trzech kondygnacjach. W szkole znajduje się 4 sale dla uczniów klas I-III. Są one rozmieszczone na jednej kondygnacji. Są wyposażone w odpowiednie środki dydaktyczne, dostosowane do potrzeb dzieci. Na pierwszej kondygnacji znajduje się miejsce zabaw
w szkole, powstałe w ramach programu „Radosna szkoła”.

Klasy IV-VII uczą się w pozostałych 7 salach lekcyjnych, z których część stanowią pracowanie przedmiotowe, m.in. pracownia matematyczna, przyrodnicza, komputerowa, historyczno-plastyczno-muzyczna oraz obcojęzyczna. Świetlica szkolna zgodnie z potrzebami rodziców uczniów działa od godz. 7.00 do 16.30.

W szkole funkcjonuje biblioteka z czytelnią.  Mamy również stołówkę i gabinet pielęgniarki. Na terenie szkoły znajduje się nowy kompleks sportowy oraz plac zabaw. Pracujemy
w systemie jednozmianowym.

Uczniowie korzystają z bogatej oferty zajęć dodatkowych, m. in.: koła recytatorskiego, teatralnego, plastycznego, koła krajoznawczego, koła kulinarnego, Klubu Czytelnika, nauki pływania (klasa druga) na terenie basenu „Michał” w Siemianowicach Śląskich,  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,  zajęć rewalidacyjnych , możliwości zdobycia karty rowerowej, zajęć z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej.

 Kadra pedagogiczna to 24 nauczycieli. Wszyscy nauczyciele posiadają wysokie kwalifikacje, większość do nauczania dwóch przedmiotów. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez aktywne uczestnictwo w formach szkoleń wewnętrznych (WDN, konferencje Rady Pedagogicznej, spotkania zespołów nauczycielskich) oraz
w formach szkoleń zewnętrznych (studia podyplomowe, kursy doskonalące, konferencje, spotkania metodyczne, warsztaty). W szkole pracuje 12 pracowników obsługi i administracji.

II CELE SZKOŁY

  1. Cele ogólne: 
  2. a) promowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku
  3. b) rozwijanie samodzielności uczniów
  4. c) podnoszenie jakości nauczania 
  5. Cele operacyjne: 
  6. a) doskonalić metody pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym

trudności w nauce

  1. b) dobrze przygotować uczniów do podjęcia nauki na wyższym etapie kształcenia
  2. c) włączyć większą liczbę rodziców w życie szkoły

 III. WIZJA SZKOŁY  

Nasza szkoła jest miejscem przyjaznym, bezpiecznym, a jej działalność

ukierunkowana jest na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu

wszechstronny rozwój. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się

pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy na miarę swoich możliwości.

Jednym z głównych celów Szkoły Podstawowej nr 1 w Wojkowicach

 jest systematyczne podnoszenie jakości jej pracy we wszystkich obszarach działalności.

  1. MISJA SZKOŁY:

 Nasza szkoła jest bezpieczna, ciepła i przyjazna.

 Szkoła Podstawowa nr 1 w Wojkowicach to miejsce :

-poszanowania godności i praw każdego człowieka;

-sprawiedliwego rozwiązywania problemów;

-przygotowania uczniów do:

  • zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom

dorosłego życia;

  • świadomego i odpowiedzialnego decydowania o sobie;
  • dbałości o prawidłowy rozwój fizyczny i zdrowie;
  • korzystania ze źródeł informacji;
  • wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań;
  • poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania;
  • uświadomienia, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie.
  1. MODEL ABSOLWENTA

Priorytetowym celem wychowawczym  naszej szkoły jest wychowanie absolwenta szkoły, którego cechuje:

SAMODZIELNOŚĆ

  • zna różnorodne źródła zaspokajania swoich zainteresowań i w sposób wybiórczy korzysta z nich
  • ma własne pomysły na rozwiązywanie napotykanych problemów i wdraża je
    w praktyce
  • jest świadomy swoich praw i obowiązków

OBOWIĄZKOWOŚĆ

  • ma poczucie obowiązkowości i odpowiedzialności za podejmowane działania
  • jest wytrwały w dążeniu do osiągnięcia założonych celów
  • rozumie sens szkolnych, domowych, a także społecznych obowiązków
    i realizuje je

TOLERANCYJNOŚĆ

  • szanuje godność innych osób, ich odmienne poglądy i potrzeby
  • jest otwarty wobec świata i innych ludzi
  • rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym i pożądanym

KOLEŻEŃSKOŚĆ

  • rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej
    i wśród dorosłych
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy
  • interesuje się twórczością swoich kolegów oraz dostrzega wysiłek włożony
    w jej powstanie
  • uczestniczy we wspólnych działaniach podejmowanych na terenie szkoły, klasy i w domu rodzinnym

ETYKA I KULTURA

  • potrafi kulturalnie odnosić się do innych
  • zna zasady „savoir vivre” i stosuje je w dniu codziennym
  • przestrzega norm obowiązujących w jego środowisku szkolnym i domowym
  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności

ASERTYWNOŚĆ

  • potrafi racjonalnie bronić swojego zdania i prezentować je na forum
  • nie ulega wpływom innych
  • ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości
    i umiejętności
  • posiada umiejętność krytycznego odbioru przekazów medialnych
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych
  • podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych

UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W ZESPOLE

  • jest kreatywny
  • czuje się współodpowiedzialny za zbiorowość
  • integruje się z innymi ludźmi i buduje prawidłowe relacje społeczne (także poza szkołą)
  • podejmuje różnorodne przedsięwzięcia w swoim środowisku
  • potrafi zgodnie, a zarazem twórczo pracować w zespole
  • prezentuje własne zdanie i innowacyjne pomysły
  • potrafi przyjąć krytykę i opinię innych

NIEZŁOMNOŚĆ

  • podejmuje różnorodną działalność, mającą na celu osiągnięcie zamierzonych celów
  • konsekwentnie dąży do realizacji swoich zamierzeń
  • jest wytrwały i odporny na niepowodzenia
  • jest zmotywowany do nauki, pogłębiania wiedzy i zaspokojenia swojej ciekawości poznawczej

CIEKAWOŚĆ ŚWIATA

  • chętnie korzysta z podanych źródeł wiedzy
  • obserwuje zjawiska zachodzące w jego otoczeniu
  • potrafi wyciągać proste wnioski z obserwacji własnych
  • czuje potrzebę kontaktu ze środowiskiem lokalnym
  • jest świadomy zagrożeń otaczającego go świata

PATRIOTYZM

  • zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycję szkoły
  • wykazuje szacunek dla tradycji, będących podstawą jego tożsamości regionalnej, narodowej, kulturowej i etnicznej.

DOJRZAŁOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

  • zna swoje mocne i słabe strony
  • potrafi radzić sobie ze stresem
  • ma poczucie wyjątkowości i odrębności od innych osób
  • zna swoje predyspozycje i preferencje edukacyjno – zawodowe
  • posiada wiedzę na temat zdrowego stylu życia
  • podejmuje działania proekologiczne
  • dba o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne